Az Atlanta Falconsnak is szárnyakat ad
Dante, a dobermann már a kutyamennyországból szemléli mosolyogva, ahogy egyre népesedik az általa ihletett állatsereg. Kezdetben falécekből készült kis kutya, majd nagy kutya, később egy repülő puli Washingtonban, amit egy unikornis követett az oroszországi Viszkában. Az Üllői úti Fradi sast már acélból keltette életre Dante „földi helytartója”, Szőke Gábor Mikós. Világhírű művész lett érthetően, értő közönséggel. A nagyhatalmak találkozót adnak egymásnak a szobrain keresztül.
Fagyos, esős koratavasz volt, amikor négy, tizenkét méter hosszú konténerben megérkezett a világ legnagyobb madárszobrának többezer lézervágott acéldarabja Savannah forgalmas kikötőjébe. Azóta forrósodik a levegő, utolsó fázisához közeledik a 21 méter széles, 13 méter magas sólyom végső összeszerelése. Egy négylépcsős beton talapzatról, karmai között hatalmas bronz amerikai futball labdával köszönti majd az Atlanta Falcons szentélyének nézőseregét. A munkálatokat saját négy fős médiastáb dokumentálja. A majd’ kétmilliárd dollárból frissen felépült stadion méreteit illetően érdekes apróság, hogy a Groupama Aréna körülbelül négyszer férne el benne. Itt rendezik majd a Super Bowl 2019-es döntőjét. Szemben a CNN központja: a világ szeme előtt a 32 éves Szőke Gábor Miklós szobrászművész és társa, Hauer Berta kommunikációs és projektvezető.
Lehet-e alternatívnak nevezni egy 21. századi szobrászművészt, aki túlzás nélkül is sólyomi magaslatokba repült a legutóbbi beszélgetésünk óta?
SZGM: Amióta az eszemet tudom, azt az állapotot értékelem, amiben vagyok. Folyamatos szintlépések vannak, egyre nagyobb nyilvánosságot kapok.
HB: Fiatal művész létére tavaly a Wall Street Journal is beszámolt a moszkvai projektről, most az USA Today, jövő héten az Atlanta Magazine-ba készül egy interjú, a New York Times is bejelentkezett. Kortárs magyar művészből nemzetközi hírű szobrászművész lett.
SZGM: Mások döntik el, hogy ez alternatívnak számít-e. A köztéri szobrok esetében a maradandóság egyre fontosabb szemponttá vált. Persze az is, milyen környezetbe kerülnek. A Fradi sasnál használtam először rozsdamentes acélt. Egy ekkora léptékű munkánál lehetett volna nagy bukás is az egész. Nálam bevált az acél, sok esetben jól illeszkedik az épített környezethez és néha sokkal szabadabbá tesz, mint a fa. Ezeknél a szobroknál az anyaghasználaton kívül nagyon fontos a szervezettség és a csapatmunka, a megvalósítást minden esetben saját teammel végzem. A művészet történetében is vannak rá példák, a nagy barokk festők és szobrászok is a csapatukkal járták a világot. Más egy vászon előtt festeni magányosan egy műteremben, de azt is imádom.
Honnan a nagyfokú technikai szakértelem?
SZGM: Ezek a szobrok már egy kisebb építőipari vállalkozás infrastruktúráját igénylik, úgy gépészetileg, mint szabályrendszer, szervezettség tekintetében, és a srácok is komoly tréningeken vesznek részt. Nagy anyagmozgatások történnek, 13 méter magasan hegesztenek. Felelősséggel tartozunk értük. Csapatunk egy része Képzőművészeti Egyetemet végzett, mások szakmunkás múlttal léptek be hozzánk partnereinken keresztül, mégis kiforrott, elit alakulat lettünk. Az ország legjobb szakemberei maradtak velünk, ami nagy szerencse manapság.
Két éve a szlovákiai lószobor, és az azt megelőző monumentális köztéri projektek létrehozása során tréningeztünk; a lépték tíz éve alakul – öt éve ez a valóság. Június elejére csúszik az átadás, mert egy sor váratlan fordulat állt elő. Leégett egy autópályahíd és a rendőri kíséret tagjai, akik a túlméretezett szállítmányunkhoz voltak rendelve, krízismegbeszélést tartottak a kialakult forgalmi káosz miatt. Az átszállítást halasztanunk kellett.
Aztán jött az emberéleteket is követelő tornádó, amit mi Atlantában szerencsésen megúsztunk, de a négytonnás szárnyak daruzása a Mercedes Benz stadiontól pár méterre vakmerő vállalkozás lett volna. A szinte óránként változó helyzet egy sor átszervezést igényelt, hiszen szakáganként érkeznek a kollégák: a hegesztők után a felületkezelők, a homokszórók, a betonozók, majd az utolsó simításokat végző helyiek. Ezúttal is fenntartottam magamnak némi helyszíni improvizációs lehetőséget.
Minden tettére jellemző az alázat?
SZGM: Néha a kezembe kerülnek az évekkel ezelőtt még csak gondolatfoszlánynak hitt ötleteim, és rájövök: ez is megvalósult… Egyetemi mentorom, Kő Pál örömmel nyugtázza, hogy korábban idézett mondása: „Dolgozz Gabikám, építsd be az egész világot, te vagy az Epreskert Sátánja!”– innen nézve nem is tűnik botorságnak. Alázat, hit meg szorgalom nélkül egészen biztosan nem érhettem volna el ezt. Esetünkben a milliárdos megrendelővel és a szakmunkás kollégával ugyanolyan fontos a jó kapcsolat, a felsoroltak erre is vonatkoznak. Megrendelőnknél maradva (aki a Home Depot lánc alapító tulajdonosa is), Arthur M. Blank kérésére még a stadion átadó előtt megejtjük a sólyom átadási ceremóniáját. Példaértékű, ahogy már elsőre figyelmesen végighallgatta a sólyomról szóló prezentációmat, majd hússzor megköszönte, hogy vendégei voltunk a rezidenciáján Ráadásul teljesen szabadkezet adott a kivitelezés részleteit illetően. Nagyvonalúsága, bizalma megtisztelő és ösztönző.
A magánélet és a munka ilyen mértékű összefonódása áldás, átok, ihlet?
(Nevetnek, majd Berta Gábornak engedi át a szót.)
SZGM: Másképp már nem is tudnám elképzelni, annyira így van jól. Életstílus, folyamatos kaland. Ha másként lenne, talán nem is lenne erőnk beszélni már a nap végére.
HB: Nagyon sok pozitív energia van mindebben. Folyamatosan mozgásban vagyunk. Munka- és üzlettársak, csapatjátékosok vagyunk jellemzően. Hideg fejjel tudunk döntéseket hozni. Mire a nap végére akad egy kis időnk kettesben lenni, az megint más téma.
Az egykori Weiss Manfréd Művekben kialakított stúdióbirodalma nemrég elnyerte az Év Design Irodája díjat. Korábbi elgondolásaihoz hűen ragadta ki az épületet az enyészet karmaiból.
SZGM: A budaörsi műtermemet már éppen kinőttem, amikor rátaláltunk a csepeli romos csarnokra, ami rendkívüli módon beindította a fantáziámat. A téglaépületen belül mostanra 1500 négyzetméteresre bővültünk, de már kinéztem a szomszédos csarnokot is. Stílusomra jellemző a fekete, fehér és piros színek jelenléte, a tengeralattjárót imitáló irányító központ. Dante birodalmi stílusában újult meg az enteriőr, egy régi, képregényszerű könyvem alapján. Álmaim megvalósulásában nagyon fontos volt a családi támogatás is, a stúdióban számos designelem és antik tárgy édesanyám gyűjteményéből származik. Valójában műhely és stúdió ez, egyben a szórakozóhelyünk. Csepel is lehetne egy loft-paradicsom, mint amire rengeteg példa van itt Amerikában.
Jelentkezzen be vagy regisztráljon a kedvencekhez mentéshez!