SOKAT ÉRŐ SZÓMÁGIA

Legyünk vevők vagy lakásunkat kínálók, jó, ha tisztában vagyunk vele, hogy az eladó ingatlan árát nem csupán objektív tényezők befolyásolják. Íme pár meglepő faktor, ami súlyos százezrekbe kerülhet az új otthont keresőnek, vagy épp több pénzt hozhat az eladásnál.

Mi határozza meg egy lakás vagy egy ház árát? A számos kritérium mellett, mint például az ingatlan elhelyezkedése, mérete, kora és állapota, bizony a pszichológiai tényezők is sokat nyomnak a latba. Sokszor ugyanazokért a kondíciókért borsosabb árat kérhetünk, csak azért, mert az ingatlan jobban csengő nevű utcában található, vagy mert a hirdetés megfogalmazása kecsegtetőbb a vevő számára. Ha a lakással egy életérzést is eladunk, az árát magasabbra tornázhatjuk. De lássuk, pontosan, mi ad el jobban az ingatlanpiacon, és mi kevésbé.

Nem csak üres beszéd

Az USA egyik leghatalmasabb ingatlanügynökségénél, a Zillow-nál pontosan tudják, hogy milyen lakáshirdetési csapdákat érdemes elkerülni, és mely szövegezés hozhat többet a konyhára. A megfelelően kiválasztott szavak bizony jobban adhatnak el egy ingatlant hasonló kvalitású társaihoz képest. Egyes szövegek viszont hazugságként hangozhatnak, ami miatt az ingatlant áruló kénytelen lehet jócskán lejjebb menni az árral, hogy eladhassa otthonát.
Az ingatlan iroda épp emiatt egy könyvet is kiadott, Zillow Talk (magyarul Zillowsztorik) címen, melyben az ingatlan eladásával és vásárlásával kapcsolatos tévhiteket is górcső alá veszik, az ingatlanhirdetések megfelelő szövegezése mellett.

Életérzést vásárolunk

Adásvételi adatbázisuk segítségével például fény derült arra, hogy a „könnyedén átalakítható” kifejezés egy rossz állapotban lévő lakást takar általában, míg a „bűbájos” otthon egy kis lakásra utal. Kiderült az is, hogy az „egyedi” szó használata akár 30-50%-kal is csökkentheti az ingatlan árát. Az olyan jelzők, mint a „gyönyörű”, a „kifogástalan” vagy a „luxus” viszont akár 8%-kal is megemelhetik az eladási árat.

Az „alkalmi vétel”, a „befektetés” és a „lehetőség” negatív konnotációkat idéz a lakást keresőkben. Ezek a szavak azt kommunikálják, hogy az ingatlan még nem kész. Holott a lakásvásárlók többsége otthont keres, ahová rögtön beköltözhet.

Mi a titka tehát egy megfelelő hirdetési szövegnek? A jelzők segíthetnek feltornászni a lakás árát, de csak akkor, ha érthető, a valóságot leíró, egyszerű képet adnak az ingatlanról, és nem egy általános, bármit jelenthető, szubjektív állapotot takarnak.

Jó példa erre a „szép” jelző. A „szép kilátás” és a „szép borpince” extra, jól érthető információt ad az ingatlanról, míg a „szép otthon” kifejezés már túl szubjektív, ami miatt úgy tűnik, mintha valamilyen hiányosságot akarnának takargatni vele.

Egy meglepő szó is szerepel a listán, ami extra értéket adhat az otthonunkhoz. Igaz, ez a szó jól mutatja, hogy kultúrafüggő is, mi növeli a lakás értékét. A „kosárlabda” kulcsszó mindenesetre Amerikában tarol: a cég szerint akár 4,5%-os áremelkedést is eredményezhet.

Vonzó leírás

Meglepő módon a hosszabb leírások a megszokott piaci ár felett adhatják el az ingatlant. Ha azon aggódnánk, hogy a sok szöveg untatna, gondoljunk arra, hogy, aki lakást keres, az minél több információt szeretne megtudni az ingatlanról. Ráadásul a hosszabb leírás azt a konnotációt vonja maga után, hogy az ingatlan több értékkel rendelkezik. A 250 szavas tűréshatárt azonban ne lépjük túl. Általában ennyi szöveggel már szépen le lehet írni a lakás tulajdonságait, e felett viszont fenn áll a veszély, hogy önmagunkat ismételjük vagy épp szubjektív értéket adunk a szöveghez, ami viszont épp ellentétesen is interpretálható.

Szerencsés cím

Kutatások kimutatták, hogy az utcanév illetve maga a közterület típusa (utca, út, köz vagy sétány) is hatással lehet arra, hogy áron felül vagy alul adhatjuk el lakásunkat. A vízpartnevek jobban teljesítenek, de a híres dalokban szereplő utcanevek is tarolnak, mint például a Beatles számban szereplő Penny Lane. Emellett a sima utcánál sokkal kedveltebbek – még hazánkban is – a rakpartok, a sétányok és a fasorok.

Ez is azt mutatja, hogy a lakás mellett egy életérzést is keresnek a vevők. Egy biztonságos, megbízható helyet, egy otthont. A természet közelsége, legyen az erdő, park, vagy víz biztosít minket arról, hogy egy nyugodt otthont választottunk.

A 2016-os magyarországi Lakásriport szerint a Duna felé néző újépítésű ingatlanok 15%-kal magasabb áron adhatók el, mint a hasonló tulajdonságokkal rendelkező, ám nem vízhez közeli ingatlanok.

Kellemes nevek

Hazánkban rendkívül népszerűek a hét vezér nevét viselő utcákban található lakások is. Kifejezetten az Álmos és Előd nevét viselő utcák kedveltek. Álmos mellett Szent László, Nagy Lajos és Károly Róbert verik az olyan népszerű és nem utolsó sorban jól eladható utcaneveket, mint a virágok nevét viselőket (Nárcisz, Rózsa). Az évszakok nevét viselő címek is feltornázhatják a lakás árát: az ősz például 190 000 Ft-ért adható el négyzetméterenként, holtversenyben Szent Istvánnal, akinek neve 220 000 Ft ér egy négyzetméterre.
Költőink közül Radnóti Miklós lett a legértékesebb, hátrahagyva ezzel Ady Endrét, Petőfit és a sereghajtó Csokonait.

Jelentkezzen be vagy regisztráljon a kedvencekhez mentéshez!
A következők is érdekesek lehetnek